طراحی وب ریسپانسیو موبایل چگونه به سئو کمک می کند؟

طراحی وب ریسپانسیو موبایل چگونه به سئو کمک می کند؟

مواردی که ریسپانسیوپذیری سایت میتواند بر روی سئو سایت شما بگذارد را در این مقاله مورد بررسی دقیق و تخصصی قرار داده ایم تا بتوانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید

اشتراک گذاری
کل بازدیدها : ۸۰۹بازدید های امروز : ۱

جامعه مدرن امروزی از نگاه متمرکز بر روی رایانه های رو میزی یا لپتاپ به موبایل های خود تغییر کرده اند و برندهای بزرگ و کوچک طراحی ویژه موبایل را امری واجب و ضروری برای خود میدانند. بعد از اینکه گوگل سالهای گذشته اعلام نمود که توجه به ریسپانسیو پذیری سایت را جز معیارهای اصلی خود قرار میدهد کسب و کار سئو کاملا متفاوت شد و سئو سایت بدون ریسپانسیو پذیری آن تقریبا کاری اشتباه و نشدنی خواهد بود . در این مقاله قصد ما بر این است که به مواردی که ریسپانسیو بودن سایت میتواند بر روی سئو سایت داشته باشد را بررسی نماییم .

تمرکز فقط روی نسخه دکستاپ سایت کاری بسیار اشتباه و خطرناک می باشد زیرا که در اکثرا مشاغل و صنعت ها بازدید افراد از طریق موبایل بسیار بیشتر از سایر دستگاه ها می باشد ، بنابراین تمرکز بر روی ورژن موبایل سایت مساله ای بسیار مهم است .
نگرش موبایل محوری که جامعه انطباق داده است مدتی است در حال رشد است و به این زودی ها تغییر نمی کند و این مسئولیت سئو کاران و طراحان سایت را حساس تر و مهمتر می کند . ریسپانسیو کردن سایت طبیعتا زحمت و انرژی بیشتری را میطلبد اما انجام آن ارزشش را دارد .

طراحی وب سایت واکنش گرا

به جرات میتوان گفت که بازدید سایت ها در موبایل نسبت به دکستاپ مخصوصا در بسیاری از مشاغل پیشی گرفته است البته این خبر نباید برای سئوکاران غافلگیر کننده باشد زیرا وظیفه ما این است که پیش بینی کنیم که چشم انداز آنلاین به کجا می رود و مطابق با آن سازگار شویم ، البته برخی نیز از آنطرف بوم ممکن است بیوفتند و تمام تمرکز خود را روی ورژن موبایل بگذارند و از طراحی ویژه دکستاپ یا تبلت غافل شوند .
همیشه به یاد داشته باشید که گوگل کاربر محور بوده و خواهد بود و الگوریتم های خود را به گونه ای تنظیم خواهد نمود که بهترین تجربه را برای بازدیدکننده های خود فراهم نماید و وقتی می بیند که تمایل افراد به نوع رفتاری مشخص بیشتر است تمرکز خود را به آن سمت خواهد برد دقیقا مسیری که برای ریسپانسیو بودن سایت ها و استفاده از موبایل طی نموده است ؛ اساساً، اگر به سمت یک وب سایت بهینه شده برای تلفن همراه حرکت می کنید، تأیید گوگل را دارید.
جدای از بهینه سازی برای پلتفرم موبایل، درادامه چند دلیل وجود دارد که نشان می دهد چرا یک طراحی واکنش گرا موبایل می تواند به اهداف سئوی شما کمک کند:

003_Site Usability

۱ . کاربری سایت

یکی از دلایل اصلی عدم ماندن کاربران در وب سایت شما برای مدت طولانی این است که معمولاً در پیمایش در صفحات آن مشکل دارند. در نتیجه، زمانی که کاربر در صفحه شما صرف می کند توسط گوگل برای تعیین کیفیت یا ارزش یک سایت یا صفحه استفاده می شود. اگر طراحی وب ریسپانسیو دارید، کاربران کار بسیار آسان تری برای مرور وب سایت شما خواهند داشت و به طور کلی تجربه کاربری خوبی از وب سایتتان را مشاهده خواهند نمود .

به عبارت ساده، یک طراحی وب سایت موبایل واکنش گرا عالی منجر به یک تجربه کاربری خوب می شود و همچنین مورد لطف گوگل قرار می گیرد که منجر به پاداش های بیشتر (رتبه بندی بالاتر) می شود. 

تجربه کاربری وب سایت مساله ای بسیار مهم و حیاتی می باشد که تاکید بر روی آن نیز امری کاملا منطقیست ، کسب و کارها باید همیشه از نرخ تبدیل و تجربه مشتری خود آگاه باشند. برخی از عواملی که بر رتبه وب سایت شما تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • نظرات مثبت کاربران
  • ترافیک سایت
  • سرچ برند

این سه اغلب با عنصر طراحی سایت شما در ارتباط هستند ، طراحی وب ریسپانسیو موبایل نقطه شروع سفر مشتری شما است و تاثیر زیادی بر تجربه آنها دارد. من نمی توانم به اندازه کافی بر اهمیت افزایش قابلیت استفاده سایت خود با ترکیب یک طراحی واکنش گرا تاکید کنم.

۲ . سرعت بارگذای صفحه

همه ما می دانیم که یکی از عواملی که گوگل هنگام رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرد زمان بارگذاری صفحه شما است و هر چقدر که سریعتر باشد برای رتبه بندی شما بهتر است. اگر یک سئو کار هستید، وظیفه شما این است که سایت را با بیشترین سرعت بارگذاری کنید تا به رتبه سایت شما کمک کند.
معمولا سایتهایی که برای نمایش در موبایل بهینه شده اند نسبت به سایتهایی که ریسپانسیو نیستند سرعت بهتری دارند و این باعث به وجود آمدن یک تجربه کاربری بهتر و به دنبال آن رتبه بهتر در موتور جستجو گوگل خواهد شد ، همچنین، گوگل به وب سایت هایی که زمان بارگذاری سریع صفحه دارند لطف کرده است، بنابراین بهینه سازی آن برای زمان بارگذاری سریع صفحه برای شما مضر نخواهد بود.

005_Bounce Rate

۳ . نرخ پرش

هرگاه بازدیدکننده ای پس از صرف مدت کوتاهی از وب سایت شما خارج شود یا بلافاصله پس از ورود به وب سایت شما خارج شود، نرخ پرش نامیده می شود و مدت زمانی که مخاطب پس از ورود در وبسایت میماند بسیار برای گوگل حائز اهمیت است یعنی اگر نرخ پرش سایت شما زیاد باشد گوگل اعتبار سایت شما را کم در نظر خواهد گرفت . و هر چقدر ماندگاری کاربر در سایت شما بیشتر باشد یعنی اینکه سایت شما برای مخاطبان مفید بوده و گوگل این را متوجه میشود و به سایت شما اعتبار میبخشد .
اگر گوگل متوجه شود که شما دارای نرخ پرش بالایی هستید، به طور مستقیم بر رتبه بندی شما تأثیر می گذارد زیرا گوگل آن را به این صورت تفسیر می کند که سایت قادر به پاسخگویی به درخواست کاربر نیست. جدا از محتوای شما، طراحی صفحه شما عامل دیگری است که باعث می شود بازدیدکنندگان بمانند. اگر محتوای شما درجه یک باشد اما طراحی آن پایین‌تر از حد متوسط باشد، اغلب باعث می‌شود که نرخ پرش زیادی داشته باشید. 
داشتن یک طراحی ریسپانسیو برای موبایل نه تنها به شما کمک می کند طراحی جذابی داشته باشید، بلکه به شما کمک می کند محتوای خود را در یک صفحه سازمان یافته، آسان برای درک، واضح و به طور کلی تمیز ارائه دهید.

۴ . محتواهای تکراری

مهم نیست که خزنده‌های گوگل چقدر پیشرفته باشند، باز هم برای درک اینکه کدام یک از صفحات برای یک وب‌سایت خاص حیاتی‌تر هستند، به راهنمایی از سئوکاران نیاز دارند. 
برخی از وب مسترها یا سئو کاران سایت هایی که به دنبال یک صفحه جداگانه برای تلفن همراه هستند، معمولاً از محتوای تکراری رنج می برند ، این به این دلیل اتفاق می‌افتد که حتی اگر آدرس‌های اینترنتی متفاوتی برای وب‌سایت تلفن همراه و وب‌سایت دسکتاپ خود دارید، آنها همچنان محتوای یکسانی خواهند داشت. اگر به گوگل کمک نکنید بفهمد کدام یک از صفحات حیاتی تر هستند، محتوای تکراری به رتبه شما آسیب می رساند. و نتیجه عدم رفع محتوای تکراری رتبه پایین تر خواهد بود.

با این حال، اگر یک طراحی ریسپانسیو موبایل را در وب سایت خود قرار دهید، به شما در حل مشکل داشتن محتوای تکراری کمک می کند زیرا صرف نظر از دستگاه مورد استفاده کاربر، فقط از یک URL واحد (نه جدا از هم) استفاده خواهید کرد.

007_Social Media

۵ . شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری در شبکه های  اجتماعی یک عامل رتبه بندی مستقیم در گوگل نیست، اما به شما در ایجاد مخاطب یا دنبال کننده های جدید کمک می کند. داشتن طراحی ریسپانسیو موبایل، اشتراک‌گذاری محتوا/صفحه‌های شما را در رسانه‌های اجتماعی برای بازدیدکنندگان آسان‌تر می‌کند که به طور بالقوه می‌تواند به شما کمک کند بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید.

داشتن بازدیدکنندگان بیشتر به گوگل کمک می کند تا بفهمد که وب سایت شما قابل اعتماد است و محتوایی دارد که مورد پسند کاربران قرار می گیرد که این چیز خوبی است. اگر طراحی وب سایت تلفن همراه شما پاسخگو نباشد، بازدیدکنندگان شما کار سخت تری برای جستجوی دکمه اشتراک گذاری اجتماعی خواهند داشت، زیرا وب سایتی که در تلفن همراه خود مشاهده می کنند نسخه دسکتاپ خواهد بود که چیز بدی است.

سخن انتهایی

اولین کاری که باید قبل از استفاده از یک طراحی پاسخگو برای موبایل انجام دهید این است که برایآن زمان بگذارید و برنامه ریزی کنید برنامه ریزی دقیق معمولا منجر به طراحی بزرگتر و متفکرانه تر می شود. برنامه ریزی همچنین به شما کمک می کند تا ترسیم کنید که می خواهید وب سایت چگونه به نظر برسد، و اساساً هدف وب سایت را بدانید ، که برای کاربران بسیار مهم است. در نهایت، برنامه ریزی از قبل و دانستن هدف وب سایت به شما در اهداف بلند مدت سئو کمک می کند ؛ این به این دلیل است که با درک وب سایت خود، زمان بسیار آسان تری برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی خود خواهید داشت، زیرا از قبل واژگان کسب و کار یا خدمات خود را می دانید.

آیا مزایای دیگری از داشتن یک طراحی واکنش گرا برای موبایل می دانید؟ در قسمت نظرات در مورد آن صحبت کنید...

  • پاسخ به چند سوال متداول :

تعریف تخصصی ریسپانسیو چیست ؟
طراحی وب ریسپانسیو راه اندازی است که در آن سرور همیشه کد HTML یکسانی را به همه دستگاه ها ارسال می کند و از CSS برای تغییر رندر صفحه در دستگاه استفاده می شود. طراحی ریسپانسیو به همه دستگاه‌ها با کد یکسانی که اندازه صفحه نمایش را تنظیم می‌کند، نمایان میکند .

چرا گوگل استفاده از طراحی وب ریسپانسیو را توصیه می کند؟
طراحی ریسپانسیو به محتوای وب سایت شما اجازه می دهد تا آزادانه در تمام ابعاد نمایشگرها و اندازه های صفحه نمایش نمایش داشته باشد و آن را در همه دستگاه ها عالی به نظر برساند. همچنین نگهداری نسخه های مختلف وب سایت خود را برای موبایل و دسکتاپ غیر ضروری می کند و باعث صرفه جویی در وقت، منابع و تلاش شما می شود.