استراتژی بازاریابی و تبلیغات نایک: ۵ راز تبلیغاتی نایک فاش شد

نایک، نه تنها یک برند ورزشی است بلکه یک فرهنگ و احساس را نمایان می‌سازد. بازاریابی و تبلیغات این شگفت‌انگیز، پشتوانه‌ای برای تعهد، الهام‌بخشی و ارتباط عمیق با مشتریان دارد. این مقاله به بررسی پنج راز تبلیغاتی نایک می‌پردازد که این برند را به واحدی بی‌نظیر در دنیای بازاریابی تبدیل کرده است. در این مقدمه، به نگاهی سریع به چگونگی جلب توجه و ایجاد ارتباط عمیق تر با مخاطبان، خواهیم انداخت

کل بازدیدها : ۱۱۷بازدید های امروز : ۲

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲-۱۰-۱۸

استراتژی بازاریابی و تبلیغات نایک: ۵ راز تبلیغاتی نایک فاش شد

عناوین اصلی این محتوا :

اگر موردی باشد که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از نایک بیاموزند، این است که چگونه این برند از بازاریابی احساسی استفاده می‌کند تا رشته‌های قلب مخاطبان خود را بگیرد. از زمان راه‌اندازی نایکی، اهمیت آن در زمینه بازاریابی و تبلیغات نشان می‌دهد چگونه این برند به خوبی در سراسر جهان شناخته شده است. نایک بر روی نقاط ضعف مخاطبان خود و یک استراتژی بازاریابی مخالف‌همه‌چیز تأکید می‌کند. به یاد دارید کمپین کولین کاپرنیک که میلیون‌ها کاربر نایک را به قطع همکاری با این برند ترغیب کرد؟ نایک به نظر می‌آید که از این پوشش منفی تأثیر نگرفته است. با وجود چنین کمپین‌هایی، این برند هنوز به سهم بازار کلی ۳۸.۲۳ درصدی از بازار لذت می‌برد. پس چگونه برندها می‌توانند از تجربه نایک در استراتژی بازاریابی خود بهره‌مند شوند؟ در زیر پنج تکنیک در تاکتیک تبلیغاتی نایکیآورده شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت

استراتژی بازاریابی نایک چیست؟

تاکتیک بازاریابی نایک از چهار عامل "محصول، قیمت، تبلیغات و فروش، و مکان" بهره می‌برد. در حالی که این عوامل در هر استراتژی بازاریابی اساسی هستند، نایکی می‌فهمد چگونه از این عناصر بهره‌مندی را افزایش دهد. این برند از یک ترکیب خوب از این مؤلفه‌ها استفاده می‌کند تا مخاطبان بیشتری جذب کند.

قیمت - محصولات نایک با قیمت‌های بالا عرضه می‌شوند. با این حال، مشتریان هنوز از این موضوع ناراحت نمی‌شوند زیرا نایکی می‌داند چگونه محصولات خود را تولید نماید تا برتری آنها را مورد تأکید قرار دهد. و برای مصرف‌کنندگان، این امر حیاتی است.

محصول - نمی‌توانید انکار کنید که محصولات نایک از نظر کیفیت و ظاهر نسبت به سایر برندهای کفش منحصر به فرد و با کیفیت بالایی هستند. و البته که نایک افتخار می‌کند که این اعتبار را در زمینه کفش‌های خود حفظ کرده است.

تبلیغات - روش های بازاریابی نایک با دقت طراحی شده‌اند تا یک گروه خاص از مردم را هدف بگیرند، حتی با ویژگی‌ها و تفاوت‌های جمعیتی و روان‌شناختی مختلف.

مکان - این برند همچنین از فروشندگان و خرده‌فروشان شخص ثالث برای افزایش فروش بهره می‌برد. با این حال، این برند کانال‌های فروش خود را تنوع بخشیده و از فروشگاه‌های آنلاین و مکان‌های فیزیکی استفاده می‌کند.

استراتژی بازاریابی نایک کار سختی نیست که بخواهید آن را به سختی پیدا کنید. چند تبلیغ مورد علاقه خود را ببینید، و خواهید دید که عناصر مشترکی وجود دارد که به سرعت می‌توانید آنها را شناسایی کنید. اما در ادامه چند نکته‌ای است که از استراتژی بازاریابی نایکی می‌توانید بیاموزید را خواهیم گفت

۱. تقسیم‌بندی مخاطبان هدف

1 1024x536 1 استراتژی بازاریابی و تبلیغات نایک: 5 راز تبلیغاتی نایک فاش شد

یک قاعده طلایی در بازاریابی این است که مخاطبان هدف خود را به وضوح تعریف کنید. هنگامی که به مخاطبان هدف خود واقف شدید، می‌توانید آنها را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید. اینطوری تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با کمپین‌های بازاریابی خود روش های بازاریابی خود را آزمایش کنند. مخاطبان هدف نایک متنوع هستند و این امر باعث می‌شود که دامنه تأثیر آن گسترده باشد. این برند مخاطبان هدف خود را از طریق ویژگی‌های جمعیتی، روان‌شناختی، رفتاری و مکان شناسایی می‌کند.

تقسیم‌بندی مخاطبان مفید است اگر در تلاش‌های تبلیغی خود تنوع ایجاد کنید. شما خواهید دانست چگونه از کمپین‌های خاصی استفاده کنید که با یک گروه خاص خوب هماهنگ باشند. اینطوری بودجه، زمان و تلاش به هدر نخواهد رفت.

۲. تمرکز بر داستان‌های انسانی و مواجهه با چالش‌ها

نایک

اگر تبلیغات مورد علاقه خود از نایک را جمع‌آوری کنید، متوجه خواهید شد که این برند محصولات خود را در بیشتر از حد و اغراق شده تبلیغ نمی کند . بیشتر نکات برجسته در ویدیوهای آن به سمت مبارزات ورزشکاران یا افراد خاص اشاره دارد. آنها یک داستان مناسب ایجاد می‌کنند که همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. با وجود وضعیت شما، مشکلات به اندازه کافی مبهم هستند تا ارتباط معنایی با مخاطبان هدف نایکی ایجاد شود. با این حال، این مشکلات با دقت شناسایی می‌شوند تا مخاطبان بتوانند خود را در کفش‌های ورزشکار قرار دهند.

به عنوان مثال، نایک مادرانی را هدف گیری می‌کند که در ترتیب مراقبت از کودکان و تمرینات منظم را ترتیب می‌دهند. خود مبارزه به همه مادرانی که بسیاری از وظایف را بر عهده دارند مرتبط است. با این حال، نایک مادرانی را شناسایی می‌کند که به سبک زندگی فعال و سالم علاقه‌مند هستند.

۳. تمرکز بر نقاط درد و سخت

عنصر دیگر ابتدایی در استراتژی تبلیغاتی نایک، تمرکز بر نقاط ضعف مخاطبان هدف است. ارتباط نایک با کاربرانش به سوی دستیابی و پیروزی در زندگی‌شان هدایت شده است. متأسفانه، همه ما می‌دانیم که این پیروزی ممکن است با مشکلات زیادی همراه باشد. ورزشکاران موفق به دلیل کار سخت و اراده‌ی قوی‌شان بر فراز این قله  ایستاده‌اند.

اما آنچه چشم عمومی نمی‌بیند، مبارزات پشت موفقیت است. نایک این موضوع را تأکید می‌کند تا مشتریان پتانسیل بتوانند با این برند و اراده‌اش ارتباط برقرار کنند. این به نوبه خود، احساس نزدیکی به یک برند را برای آنها ایجاد می‌کند که درکی از نقاط سخت روزمره‌شان دارد.

۴. بازاریابی احساسی

4 1024x536 1 استراتژی بازاریابی و تبلیغات نایک: 5 راز تبلیغاتی نایک فاش شد

اگر به تبلیغات ویدیویی نایک نگاهی بیندازید، نمی‌توانید از حس ناراحتی یا حس دویدن دوری کنید. هر تبلیغ و تصویر ساخته شده دارای یک مفهوم نهفته است که تماشاگران می‌توانند از آن یاد بگیرند.

احساسات در بازاریابی اهمیت زیادی دارد و نایک از این تکنیک هیجانی به منظور تحت تأثیر قرار دادن رشته‌های قلب مخاطبانش بهره می‌برد.

اهمیت همخوانی در تبلیغات حائز اهمیت است و نایک این عنصر را در کمپین‌های بازاریابی خود یکپارچه‌سازی می‌کند. همخوانی در پیام‌رسانی و تصاویر، دلیل اصلی است که روش‌های تبلیغاتی نایکی مشتریان بیشتری جذب می‌کند.

۵. همکاری با اینفلونسرها و افراد معروف

استراتژی بازاریابی نایک همچنین ب همکاری با افراد مشهور، بلاگرها و ورزشکاران تکیه دارد. این برند از ورزشکاران محبوب و غیرمحبوبی حمایت می‌کند که داستان‌ها و سفرهای الهام‌بخشی برای به اشتراک گذاشتن دارند.

همکاری با افرادی که همان مسیر را پشت سر گذاشته‌اند، ارتباط برند را قوی‌تر می‌کند.

این به این دلیل است که مردم به افرادی که می‌توانند در میان مشکلات زندگی‌شان رشد کنند ، نگاه می‌کنند.

نایک چه افرادی را به عنوان مخاطب هدف انتخاب نموده است؟

نایک گروه هدف خود را به چهار بخش تقسیم می‌کند:

۱. جمعیت‌شناختی (Demographic):
در این بخش، افراد بر اساس ویژگی‌های جمعیتی خود مانند سن، جنسیت، تحصیلات و درآمد، به گروه‌های مشخصی تقسیم می‌شوند.

۲. روان‌شناختی (Psychographic):
در این دسته، مخاطبان بر اساس ویژگی‌های روانی و ارزش‌های فردی خود مانند سبک زندگی، عقاید و اهداف، به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

۳. رفتاری (Behavioral):
در این بخش، افراد بر اساس رفتارهای خود نظیر نحوه خرید، وفاداری به برند و تجربیات گذشته، به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

۴. جغرافیایی (Geographical):
در این دسته، مخاطبان بر اساس موقعیت جغرافیایی خود، مانند کشور یا منطقه، به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

بخش جمعیت‌شناختی از گروه هدف نایک، افرادی با سن بین ۱۵ تا ۴۰ سال را شامل می‌شود. این برند در اصل به نوجوانان هدفمند است که الهام گرفته از ورزشکاران مشهور و موفق هستند. همچنین، نایک به گروه میانسالان هم هدف توجه کرده تا افزون بر جذب نسل جوان، محبوبیت خود را به نسل جوان‌تر نیز گسترش دهد. به عنوان مثال، یک مادر ۴۰ ساله علاقه‌مند به والیبال می‌تواند تأثیرگذار باشد و فرزندان خود را برای حفظ سبک زندگی فعال ترغیب کند.

در تقسیم‌بندی روان‌شناختی، نایک افرادی را انتخاب می‌کند که به سبک زندگی فعال علاقه‌مند هستند. مخاطبان این برند شامل هرکسی است که فعالیت بدنی داشته باشد و خواهان تبدیل شدن به ورزشکاری حرفه ای باشد. برای نایک، اگر فعالیت بدنی دارید، آنگاه ورزشکارید. همچنین، اگر به طور مداوم به ورزش فکر می‌کنید، ورزش را تماشا می‌کنید یا خودتان در حال انجام ورزش هستید، به بازار هدف نایک تعلق دارید.

به علاوه، تقسیم‌بندی رفتاری به این موضوع مربوط است که نایک چگونه کاربران خود را دچار احساس می‌کند. نایک به کاربران یادآوری می‌کند که مهم نیست چگونه محصولات آنان شما را به نظر می‌آورند. بلکه همه چیز درباره این است که محصولات نایک چگونه شما را به عنوان یک ورزشکار احساس می‌کنند.

سرانجام، نایک به موقعیت جغرافیایی توجه می‌کند چرا که ورزش‌ها بر اساس مکان متفاوت هستند. به عنوان مثال، نایک نمی‌تواند به بازار بازیکنان فوتبال در هند، فنلاند یا فیلیپین بازاریابی کند، زیرا این ورزش در این مناطق به مقدار محبوبیت فوتبال در مکزیک، انگلیس یا استرالیا نیست .

جمع بندی نهایی

نایک به عنوان یک رهبر در بازاریابی شناخته می‌شود و دلیل این امر را نیز می‌توان توجه دائمی به نقاط ضعف مخاطبان و ارائه راه‌حل‌های الهام‌بخش که مشتریان را برای همیشه به خود جذب می‌کنند دانست. به جز ایجاد ویدیوهای احساسی و جذاب، آگهی‌های ثابت نایک نیز همانند آن‌ها جذاب هستند. گرافیک‌های تبلیغاتی نایک به وضوح و مستقیم پیام را انتقال می‌دهند. اگر می‌خواهید در بازاریابی آنلاین و آفلاین موفق شوید، ایجاد تصاویر جذاب برای افزایش اشتیاق، آگاهی و تبدیل مهم است.

برچسب ها : برندها-نایک

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید