بک اپ گیری چیست

بک اپ گیری از سایت در تعریفی ساده یعنی اینکه شما نسخه ای کامل از وب سایت خود را که در هاستتان وجو دارد را ذخیره کنید . فرقی نمی کند وب سایت شما کد نویسی شده باشد یا با سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس طراحی شده باشد ، در هر صورت شما بایستی به صورت منظم و مرتب از سایت خود هم از محتویات آن و هم از دیتابیس آن بک اپ داشه باشید تا کسب و کار اینترنتی شما در صورت بروز هرگونه مشکل ساختاری یا امنیتی به نسخه بدون مشکل و سالم خود باز گردد .

در این مقاله تجربیات و اطلاعات لازم در خصوص ضرورت بک اپ گیری منظم از سایت خدمت شما ارائه خواهد شد تا کمکی باشد برای پایداری بیشتر وب سایت شما ، پس تا انتها این نوشته همراه ما باشید .

مساله ای ساده اما کم توجه

بک اپ گیری عملیاتی است بسیار ساده و در مدت زمان کمی قابل اجرا است اما اجرای همین موضوع ساده و بسیار مهم از سوی اکثر مدیران وب سایت ها چشم پوشی می گردد و انجام نمی پذیرد . و یا حتی بسیاری از افراد تصور می کنند که شرکت هاستینگ اینکار را انجام میدهند پس نیازی نیست که آنها در این مورد کاری انجام بدهند . اما این تفکری اشتباه است و شما بایستی به صورت منظم و مستر از سایت خود فول بک اپ تهیه نمایید . تصور کنید پروسه بکاپ گیری سایتتان را به شرکت هاستینگ سپرده باشید و بنا به هر دلیل آن مجموعه دچار مشکلات شوند یا اینکه دیگر به فعالیت خود ادامه ندهند یا فراموش کنید که هاست خود را تمدید کنید در آنصورت وب سایت شما از دست خواهد رفت و کاری نمیتوانید بکنید . پس خواهش ما از شما این است که این کار ساده را برای پایداری وب سایت خود انجام دهید .

چرا باید از سایت بک اپ بگیریم ؟

دلایل محکم و منطقی برای بک اپ گیری از سایت وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود …

  • به هر دلیلی ممکن است وبسایت شما دچار مشکلات ساختاری و عملکردی شود و شما نتوانید مشکلات آن را رفع نمایید و با داشتن بکاپی از آخرین ورژن سالم سایت میتوانید آن را بارگذاری کنید
  • سایت های زیادی همه روزه مورد حملات هکری و ربات های مخرب خارجی قرار می گیرند و اگر هاست ضعیفی داشته باشید و امنیت سایت شما هم پایین باشد اینکه سایت شما دچار مشکلات امنیتی و آلوده به ویروس شود بسیار زیاد است و این خطر کاملا جدی است . گاهی این حملات تا حدی مخرب هستند که نمیتوان با راهکارهای امنیتی آن را بر طرف ساخت و نیاز است که سایت به آخرین بک اپ سالم آن بازگردانی شود
  • بنا به مشکلاتی که ممکن است در رابطه با هاست برای شما به وجود بیاید شما بایستی خود همواره مستقلا از سایت به طور کامل بک اپ داشته باشید ، مشکلاتی از قبیل عدم تمدید هاست ، بروز مشکلات سخت افزاری برای هاست ، تعطیل شدن شرکت هاستینگ شما ، حملات سنگین امنیتی به هاست و ….
  • گاهی اوقات ممکن است که سایت شما هک یا ویروسی شود و شما دیر متوجه این موضوع شوید و زمانی که از شرکت هاستینگ تقاضای بک اپ می کنید . آن بک اپ ها نیز آلوده باشند و به این ترتیب سایت شما ممکن است از بین برود یا صدمات زیادی ببینید
  • اگر سایت شما به هر دلیل دچار مشکل شود و آن را سریعا به نسخه صحیح و سالم آن بازنگردانید گوگل شما را از نتایج خود حذف خواهد نمود و به این ترتیب جایگاه هایی که در گوگل کسب گرده بودید را از دست خواهید داد .

مشکلات عدم بک اپ گیری از سایت

گاهی اوقات مشکلاتی که برای سایت به وجود می آید با تغییراتی اندک در کدهای سایت یا با حذف مواردی که سبب خرابی سایت شده اند از بین خواهد رفت اما اگر سایت شما دچار مشکلات جدی شده باشد و از سایت خود پشتیبان مناسبی نداشته باشید آن وقت است که بایستی یا هزینه های بسیار زیادی بکنید تا سایت شما عیب یابی شود یا اینکه سایت خودتان را از نو بنا کنید که این موضوع خسارت زیادی هم از لحاظ مال و هم از لحاظ ترافیک سایت خواهد زد . پیشنهاد میشود که هر هفته یا نهایتا هر دو هفته یکبار از سایت خود پشتیبان گیری کنید و حداقل چهار نسخه از آخرین بک اپ خود را داشته باشید .

چند وقت یکبار بک اپ بگیریم ؟

این تعداد بستگی به میزان به روز رسانی ها و تعداد محتواهایی که در سایت شما قرار میگیرد دارد . اگر وب سایت بزرگی دارید و همه روزه در آن مطالب و مواردی را منتشر می کنید هر روز یا حداقل دو بار در هفته پشتیبان گیری وب سایت خود را انجام بدهید ، اما اگر نه شما فعالیت کمتری در سایت خود دارید مثلا هفته ای دو یا سه محتوا در سایت خود بارگذاری می نمایید هفته ای یکبار مناسب است و نهایتا هر دو هفته یکبار . و پیشنهاد میشود که سه یا چهار بک اپ آخر خود را نگه دارید و موارد قبلی رو پاک کنید تا فضای زیادی را بابت بک اپ ها از دست ندهید .

مهمترین نکته استمرار در بکاپ گیری از سایت می باشد ولی با اینحال بسیاری از افراد انجام این کار ساده و بسیار مهم را پشت گوش میاندازند و انجام نمیدهند .

خطر ویروسی شدن یا هک شدن را جدی بگیرید

شاید خیلی از شما تصور کنید که وب سایت شما هیچ زمانی دچار مشکلات امنیتی نخواهد شد و تصور کنید که چه دلیلی دارد کسی قصد آسیب رساندن به وب سایت ما را داشته باشد . اما خطر هک شدن یا ویروسی شدن سایت از آنچه که فکر میکنید بیشتر است به خصوص برای سایت های وردپرسی و جوملا به همین دلیل شما همواره باید از سایت خود بکاپ داشته باشید تا بدون نگرانی بتوانید فعالیت پایدار و مستمر داشته باشید .

این حملات از اکثرا از سمت سرور های خارجی به وب سایت های زیادی و یا هاست های شرکت های مختلف برای رسیدن به مقاصد مختلف انجام میشود . یعی ممکن است که هاست شما مورد حمله قرار گیرد و کلیه سایت های موجود در آن هاست اشتراکی دچار مشکل و آلوده شوند . یا اینکه فایل های مخربی از طروق گوناگون به وب سایت شما افزوده گردد .

چه نوع بک اپی بایستی گرفته شود ؟

فرقی نمی کند که سایت شما بر روی چه بستری قرار گرفته باشد شما در هر صورت باید هم از کلیه اطلاعات سایتتان از جمله فایل ها ، تصاویر ، افزونه ها ، قالب و …. خروجی بگیرید و هم از دیتابیس خود . در سیستم هایی همچون سی پنل یا دایرکت ادمین یا پلسک شما به راحتی اینکار را میتوانید انجام بدهید . حتی در موارد ذکر شده گزینه ای وجود دارد که شما در یک مرحله میتوانید فول بک اپ از سایت خود بگیرید .

فایل نهایی یک فایل زیپ خواهد بود و اگر از دیتابیس خود بکاپ جداگانه تهیه نمایید فایل نهایی با پسوند .sql ذخیره خواهد گردید .

خدمات بک اپ گیری از سایت توسط مجموعه ما

یکی از خدماتی که ما برای مشتریان خود انجام میدهیم بکاپ گیری منظم از وب سایهای آنها و پشتیبانی امنیتی می باشد که شما نیز اگر تمایل داشته باشید میتوانید بکاپ گیری و مسایل امنیتی سایت خود را به تیم متخصص مجازی مارکت در این حوزه واگذار نمایید . برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه ” خدمات امنیت سایت ”  مراجعه نمایید و یا اینکه با کارشناسان ما در تماس باشید .

با برون سپاری اینگونه فعالیت ها دیگر نگران از دست رفتن وبسایت های خود نخواهید بود . و خیالتان راحت است که فعالیت های امنیتی سایتتان به صورت منظم در حال انجام است . و انجام آن نیز توسط افراد حرفه ای در حال رصد و بررسی می باشد .

بک اپ گیری شرکت های هاستینگ

اکثر شرکت های هاستینگ معمولا از سایت شما بک اپ تهیه می کنند اما این بک اپ معمولا برای فاصله زمانی یک هفته می باشد و اگر سایت شما آلوده شده باشد و شما دیر متوجه شده باشید آن فایل بکاپ برای شما هیچ کاربردی نخواهد داشت . برخی از شرکت ها نیر دو یا سه بکاپ از سایت شما در فواصل حدود یک ماهه تهیه می کنند که اگر جنین باشد باز برای امنیت وب سایت شما بهتر است .

دقت داشته باشید که اگر هاست خود را تمدید نکنید تمام اطلاعات سایت و بکاپ های شما از شرکت مربوطه حذف خواهد شد پس در نظر داشته باشید که در صورتی که قصد ندارید هاست خود را تمدید نمایید یا اینکه فراموش کرده اید تمدید کنید ممکن است سایت شما به طور کامل از بین برود و مجبور باشید مجددا سایتتان را طراحی نمایید

سخن انتهایی

باز هم در انتهای این مقاله جا دارد که تاکیید کنیم که بک اپ گیری از سایت خود را به هیچ عنوان فراموش نکنید زیرا که زمانی خواهد رسید که به بک اپ های سایت خود نیاز فراوانی دارید و با داشتن تنها یک فایل بکاپ میتوانید وب سایتتان را از هر مشکلی برهانید . اگر خودتان نمیتوانید اینکار را انجام دهید حتما از شخص دیگری بخواهید که اینکار را برای شما انجام دهد زیرا که همانطور که در این مقاله گفته شد انجام اینکار بسیار مهم و برای تمامی وب سایت ها ضروری می باشد .

اگر این مقاله برای شما مفید بود ممنون میشویم وب سایت مجازی مارکت را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمایید .