موارد لازم برای داشتن وب سایت

برای اینکه شما کسب و کار اینترنتی خود را آغاز نمایید و سایت خود را داشته باشید نیاز هست که مواردی را که پیش نیاز اینکار هستند تهیه نمایید . در این مقاله به طور مفصل بررسی خواهیم نمود که برای داشتن وب سایت به چه مواردی بایستی توجه داشته باشید و چه نکاتی را برای تهیه هر کدام باید مد نظر قرار دهید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن وب سایت خود را راه اندازی نمایید . شما هم خود میتوانید این پیش نیازهای را تهیه نمایید و هم اینکه میتوانید آنها را به افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه همچون تیم مجازی مارکت بسپارید تا اولین قدم های راه اندازی خود را به بهترین شکل بردارید .

در انتها اگر تجربه یا نظری در رابطه با این موضوع دارید یا اینکه سوالی برای شما همچنان باقی مانده است میتوانید در قسمت دیدگاه ها درج نمایید

لزوم طراحی سایت

امروزه روز با گسترش بی حدو و مرز دنیای مجازی و اینترنتی و استقبال بسیار زیاد و رو به رشد افراد نسبت به استفاده از اینترنت برای تامین خواسته های خود تمامی کسب و کار های مختلف را وادار ساخته است که شغل خود را به سمت آنلاین شدن و داشتن وب سایت پیش ببرند تا بتواند هم رشد فزاینده ای در درآمد و کسب و کار خود داشته باشند و هم اینکه از رقبای خود در زمینه شغلی ای که هستند جا نمانند . علاوه بر این ها دلایلی بسیار زیادی وجود دارد که شما را مجاب خواهد نمود که کسب و کار اینترنتی خود را آغاز نمایید تا بتوانید شغل خود را به مراحل فراتری ببرید .
البته صرفا ورود به این فضا و داشتن یک وب سایت نمیتوانید تضمین کننده موفقیت شما باشد بلکه این فرآیند باید به صورت کاملا حرفه ای و دقیق و توسط یک تیم حرفه ای برای شما پیاده سازی گردد وگرنه با شکست مواجهه خواهد شد .

آیا خوده من نیز میتوانم سایت طراحی کنم ؟

پاسخ به این سوال قطعا مثبت خواهد بود ، امروزه پلتفرم های بسیار پیشرفته ای همچون وردپرس شکل گرفته است که بدون کد نویسی شما میتوانید سایت های بسیار حرفه ای و قدرتمند را با آنها پیاده سازی نمایید اما اینکار نیاز به گذارند دوره آموزشی تخصصی دارد و علاوه بر آن نیاز به تجربه در موضوع طراحی امور گرفیکی ، سئو ، خلاقیت در طراحی ، تکنیک های فروش و جذب مخاطب ، امنیت وب سایت ، استفاده از ابزارهای حرفه ای و … دارد که برای افراد تازه کار ممکن است تسلط بر موارد ذکر شده هزینه بر و زمان بر باشد و در نهایت هم نتایج مطلوبی در پی نداشته باشد . اما به هر جهت بایستی بدانید که اگر آموزش های با کیفیتی ببینید و با علاقه و تمرکز در این مسیر قدم بگذارید در حدود بازه زمانی یک تا دوسال و بعد از راه اندازی چندین سایت به تجربه و دانش کافی در این زمینه خواهید رسید و خواهید توانست وب سایتی را طراحی کنید که بتواند با رقبای خود در زمینه شغلی هم ردیفش رقابت داشته باشد . در ادامه برای آشنایی بیشتر با پیش نیازهای راه اندازی سایت با ما همراه باشید .

مشاوره برای تهیه پیش نیازهای طراحی سایت

اگر برای تهیه ملزومات و پیش نیازهای داشتن سایت زمان کافی نداشتید یا اینکه به مشکلاتی برخورد کردید میتوانید تمامی مراحلی تهیه تمامی موارد لازم را به مجموعه مجازی مارکت بسپارید تا متخصصین این مجموعه با توجه به بودجه و زمینه وب سایت شما بهترین عملکرد را برای شما رقم بزنند . دقت داشته باشید که پیش نیازهای سایت شما که در ادامه ذکر خواهد شد بسیار حائز اهمیت می باشد و تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت وب سایت شما خواهند داشت بنابراین بایستی در انتخاب آنها هوشمندانه عمل کنید چونکه بعد ها جبران و تعویض آنها ممکن است بسیار مشکل باشد .

موارد لازم برای شروع راه اندازی وب سایت

به طور کلی پیش نیازهای راه اندازی سایت شامل سه مورد می باشد که شامل دامنه سایت ، هاست ، و محتوا و برنامه ریزی برای سایت شما می باشد که در ادامه مفصلا راجبه هر کدام توضیح خواهیم داد . شما برای دامنه و هاست بنا بر وب سایت و خواسته هایی که مد نظر دارید انتخاب های متفاوتی دارید که بایستی بدانید چه انتخابی مخصوصا در شروع کار بهتر خواهد بود . جهت آگاهی کاملتر موارد ذکر شده زیر را به طور کامل مطالعه نمایید .

نام سایت یا دامنه

یکی از مهمترین و اصلی ترین پیش نیازهای داشتن سایت انتخاب یک اسم مناسب و خرید و ثبت آن می باشد . اسم سایت را دامنه و یا Domain ( دومین ) گویند مثل : majazimarket.com یا digikala.com و در انتخاب آن بایستی که تمرکز زیادی شود . ممکن است که اسم های مد نظر شما از پیش خریداری شده باشند و شما برای انتخاب اسمی که برای خرید آزاد باشد و هم اینکه از لحاظ نوشتاری یا اسپل مناسب باشد کار مشکلی شود . انتخاب دامنه سایت امری است بسیار مهم که باید نسبت به سایر موارد دقت بیشتری زمان خرید آن انجام شود زیرا که بعدها تغییر آن بسیار مشکل خواهد بود و ممکن است که ضربات زیادی به سایت و سئو سایت شما بزند . همچنین بایستی نام سایت خود را به نحوی انتخاب نمایید که به بهترین شکل معرف خدمات یا زمنیه کاری شما باشد و به راحتی در اذهان عمومی مردم باقی بماند .
دامنه دارای پسوند های متفاوتی است ( com , ir , net , org , … ) و در انتخاب پسوند دامنه هم باید دقت داشته باشید

نحوه تهیه دامنه

برای تهیه دامنه بعد از اینکه تصمیم گرفتید دامنه شما چه باشد و با چه پسندی خریداری گردد بایستی به وب سایت های فروش دامنه و شرکت های هاستینگ مراجعه نمایید و در قسمت هایی که در این سایت های مشخص شده است نام مد نظر خود را به همراه پسوند مد نظرتان جستجو نمایید تا ببینید که آن دامنه برای خرید آزاد هست یا خیر اگر از پیش خریداری شده بود یا میتوانید با سایر پسوند ها آن نام را خریداری کنید یا اینکه یک اسم دیگر را انتخاب نمایید اگر برای خرید و ثبت مشکلی نبود با انجام مراحل خرید و ثبت نام می توانید آن دامنه را به اسم خود ثبت نمایید . البته برای ثبت دامنه ir نیاز هست که در سایت nic.ir با اطلاعات شخصی خود ثبت نام نمایید و بعد نسب به خرید دامنه اقدام کنید اگر در این زمینه مشکلی داشتید میتوانید از مشاوران ما تقاضای راهنمایی داشته باشید .

در این مقاله کاملتر بخوانید : نکات مهم برای خرید دامنه سایت

تمدید دامنه

دامنه بایستی سال به سال تمدید گردد در غیر اینصورت شخص دیگری میتواند آن دامنه را خریداری کند که در اینصورت شما درگر صاحب آن نام و دومین نخواهید بود و سایت شما از بین خواهد رفت پس تاریخ تمدید دامنه های خود را بخاطر بسپارید تا دچار مشکلات اینچنیننی نشوید . دامنه ir دارای هزینه تمدید سالانه ی کمی است ولی پسوند های دیگر دامنه همچون com . net . info . org و … هزینه به مراتب بیشتری دارند . به همین دلیل اگر قصد دارید با کمترین هزینه وب سایت خود را راه اندازی نمایید با دامنه آی آر میتوانید کار خود را آغاز نمایید .

نکات لازم زمان خرید دامنه

برای خرید دامنه بایستی به نکات زیر حتما توجه ویژه داشته باشید تا به مشکلات احتمالی بر نخورید

  • اگر قصد تبلیغات در گوگل را دارید حتما پسوندی به غیر ir تهیه نمایید زیرا که پسوند های مربوط به ایران از سمت سرویس گوگل ادز محدود شده است و این دامنه ها نمیتوانند تبلیغات گوگل داشته باشند برای این منظور استفاده از پسوندهایی همچون com یا net توصیه می گردد .
  • اگر پسوند com یا net یا موارد مشابه را خریداری نموده اید ترجیحا دامنه دات آی آر با همان اسم را نیز تهیه نمایید زیرا که در اینصورت شخص دیگری نمی تواند آن را خریداری کند و سایتی مشابه شما را بارگذاری نمایید با توجه به اینکه هزینه سالانه ثبت دامنه دات آی آر اندک است انجام اینکار حتما توصیه می گردد
  • حتما دامنه هایی که خریداری می کنید با ایمیل و نام خودتان ثبت گردد تا بعد ها دچار مشکلات نشوید و دامنه شما به اسم شخص یا شرکت دیگری نباشد
  • پس از اینکه دامنه را خریداری نمودید تمامی اطلاعات دسترسی با آن را حفظ نمایید و در نگهداری آنها دقت نمایید زیرا که برای تمدید مجدد و همچنین اگر قصد جابجایی هاست خود را داشتید به آنها نیاز خواهید داشت
  • دامنه ی خود را از شرکت های معتبر و با سابقه تهیه نمایید

difference between domain and web hosting featured image پیش نیازهای راه اندازی سایت

هاست یا فضای ذخیره سازی

پیش نیاز بعدی که برای راه اندازی وب سایت نیاز هاست تهیه و خرید هاست می باشد . کیفیت وب سایت شما تا حد زیادی به کیفیت هاست شما بستگی خواهد داشت بنابر این انتخاب یک هاست مناسب یکی از قدم های مهم و اساسی شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتیان می باشد . طی نوشته های بعدی در مورد هاست و انواع مختلف آن توضیح خواهیم داد .

هاست چیست

هاست مقداری فضایی مشخص از بخشی از سرور های شرکت های هاستینگ می باشد که در ازای پرداخت هزینه های دوره ای یکساله یا ، شش ماهه یا سه ماهه یا در نهایت ماهانه در اختیار شما قرار می گیرد . تمامی اطلاعات و محتوای سایت شما بر روی هاست بارگذاری می شود و زمانی که فردی به وبسایت شما مراجعه نماید اطلاعات مد نظر شما از هاست برای وی به نمایش در خواهد آمد . هاست دارای انواع مختلفی و در حجم های متفاوتی توسط شرکت های هاستینکگ و فروش هاست ارائه می گردند .

نحوه خرید هاست

برای خرید هاست بعد از اینکه مشخص گردید که چه پلنی مناسب شما می باشد می توانید هم خودتان از طریق شرکت های هاستینگ اینکار را انجام دهید و هم اینکه از مجموعه با تجربه مجازی مارکت تقاضا نمایید که با توجه به نیازهای شما بهترین و مقرون به صرفه ترین هاست را برای شما تهیه نمایند . دقت داشته باشید همانطور که قبل تر نیز اشاره شد کیفیت سایت شما تا حد زیادی به هاست شما بستگی دارد و اگر شرکت یا هاست بی کیفیتی را برای میزبانی وب سایت خود انتخاب نمایید وب سایت شما حتی اگر بهترین طراحی هم داشته باشد باز دارای نواقص فراوانی خواهد بود .

چه هاستی مناسب من می باشد

شرکت های هاستینگ انواع مختلفی از هاست و میزبانی وب را ارائه می هند . برای شروع کار بهتر است که هزینه آنچنانی بابت هاست نپردازید زیرا که به راحتی میتوانید بعد از مدتی و با پیشرفت و رشد وب سایت خود آن را ارتقا بدهید .

  • یکی از موارد در انتخاب هاست میزان فضای مورد نیاز برای سایت شما می باشد که برای وب سایت های شرکتی یک گیگابایت و برای وب سایت های فروشگاهی دو گیگابایت توضیه می گردد
  • هاست ها در دو تقسیم بندی هاستهای ایران و هاستهای خارج از ایران تقسیم میشوند که بهتر است اگر قصد دارید تنها مخاطبان داخل ایران را هدف قرار دهید از هاستهایی استفاده نمایید که سرور آنها در داخل خود ایران است زیرا که در اینصورت بازدید کنندگان داخل ایران با سرعت بهتری میتوانند سایت را مشاهده نمایند .
  • هاست میتواند لینوکس باشد یا ویندوزی که برای وب سایتهای وردپرسی معمولا لینوکس انتخاب مناسبتری می باشد
  • هاست میتواند بر روی سیستم سی پنل باشد یا دایرکت ادمین که انتخاب هر کدام هیچ تفاوتی در عمل نخواهد داشت زیرا که هر دو دارای قابلیت های مشابه منتهی با ظاهری متفاوت هستند

مشکلات خرید هاست بی کیفیت

از مهمترین عوامل موثر بر سایت شما انتخاب شرکتی هست که از آن هاست تهیه می کنید . در زیر برخی از مشکلاتی که از انتخاب هاست یا شرکت بی کیفیت ممکن است با آن مواجه شوید ذکر خواهد گردید .

  • یک شرکت بی کیفیت دارای پشتیبانی مناسبی نمی باشد و در اینصورت در صورت بروز هرگونه مشکل برای هاست و قطعی سایت کسی به خوبی پاسخگوی شما نمی باشد و سایت و کسب و کار شما ضربات زیادی را متحمل خواهد شد .
  • یک هاست بی کیفیت به سرعت دچار ویروس و هک از سمت ربات های گوناگون خارجی و داخلی خواهد شد که این موضوع میتواند به طور کلی سایت شما را از بین ببرد . هاستهای با کیفیت دارای لایه های امنیتی قوی هستند که به این ترتیب سپری قوی برای محافظت از وبسایت شما می باشد
  • یکی از عوامل تاثیر گذار هاست سرعت بارگذاری سایت شما می باشد ، سرعت سایت شما تا در صد بسیار بالایی به هاست شما بستگی دارد و از آنجایی که سرعت بارگذاری نمایش صفحات سایت یکی از عوامل مهم بر روی سئو سایت نیز می باشد کیفیت هاست تاثیر مستقیم بر روی نتیجه گیری سایت در گوگل نیز هست
  • قطعی های مداوم سایت در شرکت های نا معتبر و گمنام به فراوانی رخ می دهد که این موضوع ضربات زیادی به وب سایت شما خواهد زد

تمدید هاست

تمدید هاست در دوره های یک ماه تا یکساله و در برخی از شرکت ها نیز تا پنج ساله قابل تمدید می باشد . عدم تمدید هاست یعنی پاک شدن تمامی اطلاعات و از دست رفتن وب سایت شما پس نسبت به تمدید آن در زمان های از پیش تعیین شده حساس باشید تا از این موضوع خسارت نبینید .
اگر پشتیبانی سایت خود را به ما بسپارید دیگر نیازی نیست نگران زمان تمدید و یا فراموشی آن و از دست رفتن وب سایت خود باشید زیرا که نیروهای این مجموعه به طور کامل پیگیر مسائل هاست و دامنه شما می باشند .

برنامه ریزی و تعیین اهداف و استراتژی

بعد از دامنه و هاست وقت آن رسیده که برنامه ریزی و تدوین استراتژی رشد و موفقیت وبسایت خود را طرح ریزی نمایید تا با برنامه و هدفی مشخص روز به روز کسب و کار اینترنتی خود را در مسیر پیشرفت قرار دهید . صرفا اینکه وب سایت داشته باشید و برای آن برنامه و اهداف نداشته باشید برای شما اصلا نتیجه بخش نخواهد بود .

آماده نمودن محتوا و تصاویر

شما بایستی تمامی محتوا و تصاویری که قصد دارید در وب سایتتان استفاده شود هر چه زودتر در اختیار طراح وبسایت خود قرار دهید تا به طور حرفه ای از آنها در طراحی و قالب وب سایت شما استفاده شود . اگر تصاویر و محتوای وب سایت خود را آماده نکنید طراح مجبور است که متون و تصاویری را از اینترنت بگیرد و استفاده کند و این موضوع برای وب سایتی که میخواهد حرفه ای عمل کند اصلا جالب نیست .

سخن انتهایی

موارد ذکر شده پیش نیازهای راه اندازی وب سایت بودند که سعی کردیم به طور کامل آنها را بررسی نماییم و همچنین به برخی از نکات مهم برای تهیه هر کدام نیز اشاره نماییم . اگر در رابطه با هر کدام از این موارد نیاز به مشاوره داشتید و یا اینکه خواستید تهیه آنها را به ما بسپارید کافیست با ما در تماس باشید و خواسته های خود را مطرح سازید تا به طور کامل و با صبر و حوصله پاسخگوی شما باشیم .