در دنیای دیجیتال امروزه، پیدا کردن مخاطبان هدف و تشویق آن‌ها به استفاده از یک اپلیکیشن خاص می‌تواند چالش بزرگی برای توسعه‌دهندگان باشد. تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز به عنوان یکی از گزینه‌های تبلیغاتی گوگل، با ارائه قابلیت‌های کاربردی مثل صرفه اقتصادی و یا نمایش تبلیغ به کاربران هدف، به عنوان پیشرو تبلیغات اپ در این حوزه شناخته می‌شود.

در این مطلب به بررسی این نوع تبلیغات پرداخته و به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه می‌توانید با استفاده از آن تعداد نصب‌های اپ خود را افزایش دهید.

چگونه از کمپین‌های اپ گوگل ادز برای افزایش تعداد نصب‌های اپلیکیشن خود استفاده کنیم؟

چرا باید از تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز استفاده کنیم؟

متاسفانه تبلیغات گوگل در ایران به واسطه دلایل مختلفی در بین کسب‌وکارها جا نیفتاده است؛ با این که این مدل از تبلیغات به صورت موثری می‌تواند آمار فروش آن‌ها را افزایش دهد. اما این مورد در کمال تعجب به عنوان یک مزیت برای آن‌هایی که در این شبکه اقدام به تبلیغ می‌کنند شناخته می‌شود. چطور؟ پایین بودن رقابت.

در تبلیغات اپلیکیشن و در کل تمام گزینه‌های تبلیغاتی گوگل، رقابت بالا موجب افزایش هزینه‌ کمپین‌های تبلیغاتی می‌شود. اما در کشور ما به واسطه این که رقابت چندانی در تبلیغات اپلیکیشن وجود ندارد؛ توسعه‌دهندگان اپ‌ها می‌توانند با هزینه بسیار کمتر نسبت به کشورهایی چون آمریکا و یا اروپا در گوگل تبلیغ کنند.

اما از بحث رقابت که گذر کنیم؛ این موارد اصلی‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند شما را برای تبلیغ در گوگل قانع کنند:

  • استفاده از هوش مصنوعی در طراحی تبلیغات و نحوه نمایش آن به مخاطبان
  • نشان دادن تبلیغ در پلتفرم‌های مختلف گوگل همچون شبکه دیسپلی، یوتیوب، گوگل پلی و اپ استور
  • استراتژی‌های هوشمند پیشنهاد قیمت
  • هدف‌گیری کاربران بر اساس علاقه و اولیوت‌های آن‌ها

اما از این صحبت‌ها که بگذریم؛ ابتدا اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که اصلا تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز چیست؟

تعریف کمپین‌های اپ گوگل ادز

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم؛ تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز و یا به نام دیگر آن تبلیغات افزایش نصب اپلیکیشن گوگل یک مدل از گزینه‌ها تبلیغاتی گوگل می‌باشد که اپ شما را در شبکه‌های پرمخاطبی همچون صفحه سرچ گوگل، یوتیوب، شبکه دیسپلی، گوگل پلی و یا اپل استور به مخاطبان هدف معرفی می‌کند.

الگوریتم گوگل ادز از تکنولوژی هوش مصنوعی برای طراحی تبلیغات و انتخاب محل نمایش آن در هر یک از این شبکه‌ها استفاده می‌کند. این مورد به توسعه‌دهدگان اپ‌ها کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از هزینه‌ای که برای کمپین‌های خود می‌کنند داشته باشند.

هزینه گوگل ادز برای تبلیغات اپلیکیشن می‌تواند بسیار هدفمند باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید در بید پیشنهادی خود، گزینه هزینه به ازای هر نصب (CPI) را انتخاب کرده و تنها به ازای هر نصبی که برای اپلیکیشن خود می‌گیرید هزینه پرداخت کنید.

چگونه در این تبلیغات تعداد نصب‌های بیشتری بگیریم؟

درست است که تبلیغات در گوگل مزیت‌های مختلفی برای توسعه‌دهندگان اپ دارد. اما برای این که بتوانید به خوبی از این مزیت‌ها برخوردار شوید؛ باید کمپین‌های جذابی را طراحی کنید که به خوبی بتوانند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. در این موضوع این موارد را در نظر داشته باشید:

اهداف تبلیغاتی خود را مشخص کنید

در کمپین‌های اپ گوگل ادز باید اهداف خود را به طور شفاف بیان کنید. افزایش تعداد نصب‌های اپ تنها مدل تبلیغاتی در این کمپین‌ها نبوده و گزینه‌های دیگری همچون افزایش تعامل کاربران با اپ و یا اطلاع به کاربران هدف از انتشار اپلیکیشن قبل از لانچ کردن آن، از دیگر اهداف تبلیغاتی در این نوع کمپین‌ها می‌باشد.

با مشخص کردن اهداف خود دو مزیت بزرگ به دست می‌آورید:

  1. می‌توانید میزان موفقیت‌آمیز بودن تبلیغات خود را اندازه‌گیری کنید.
  2. در صورت وجود هرگونه اشکال می‌توانید آن را برای بهینه‌سازی کمپین‌ها برطرف کنید.

از بهینه بودن پروفایل اپ خود در اپ استورها اطمینان حاصل کنید

فروشگاه‌هایی مثل گوگل پلی یا اپ استور بازیگران مهمی در این مدل از تبلیغات بوده و بسیار مهم است که پروفایل اپ شما در این شبکه‌ها برای کاربران جذاب باشد. در این مورد مطمئن شوید که از عکس‌ها و اسکرین شات‌های باکیفیتی برای معرفی اپ خود استفاده کرده‌اید، هدلاین جذابی برای کاربران دارید و در بخش دیسکریپشن هم به خوبی مزایای اپلیکیشن خود را برای کاربران توضیح داده‌اید.

بهینه‌سازی اپ استور (ASO) به شما کمک می‌کند تا در تبلیغات گوگل، کوالیتی اسکور بالاتری کسب کرده و در نهایت آمار تبدیل (کانورژن) بهتری برای کمپین‌های خود داشته باشید.

محتوای تبلیغاتی خوبی برای ارائه داشته باشید

سعی کنید از ترکیب خوبی از متن، عکس و ویدئو برای معرفی اپ خود به کاربران استفاده کنید. استفاده از محتوای باکیفیت موجب می‌شود تا کاربران هدف شما جذب تبلیغات شما شده و تصمیم بگیرند از میان انبوهی از تبلیغات، پیشنهادی که شما به آن‌ها ارائه کردید (در اینجا درخواست برای نصب اپلیکیشن) را بررسی کنند.

به این موضوع توجه داشته باشید که گوگل از شما می‌خواهد تا چندین محتوای تبلیغاتی را به آن بدهید تا بتواند با استفاده از قدرت هوش مصنوعی بهترین ترکیب محتوایی برای معرفی تبلیغات شما به مخاطبان را تولید کند.

کاربران درستی را هدف‌گیری کنید

اما در شرایطی ممکن است شما اهداف شفافی داشته، بهینه‌سازی اپ استور را انجام داده و محتوای جذابی هم برای تبلیغات خود آماده کرده باشید. اما با در نظر نگرفتن یک مورد تمام تلاش‌های خود را بر باد دهید. این فاکتور مهم هدف‌گیری درست کاربران است.

در تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز مهم است که تبلیغات خود را به افراد درستی نشان دهید؛ افرادی که علاقه‌مند به حوزه فعالیت اپ شما بوده و احتمال نصب اپلیکیشن از سمت آن‌ها بالاتر می‌باشد. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم گزینه‌هایی همچون اطلاعات دموگرافیک کاربران، رفتار آن‌ها در فضای آنلاین و همچنین علایقی که دارند را بررسی کنید.

استراتژی هوشمندانه‌ای برای پیشنهاد قیمت داشته باشید

در مورد نحوه پیشنهاد قیمت‌ باید با توجه به بودجه خود و هدفی که دارید؛ نحوه خرج کردن پول خود در تبلیغات را مشخص کنید. اگر خودتان کار طراحی کمپین‌های تبلیغاتی را انجام داده و همچنین بودجه محدودی دارید؛ پیشنهاد من به شما این است که در ابتدا با بودجه کمی شروع کرده و کم کم پس از دریافت نتایج مورد نظر و البته به دست آوردن تجربه، بودجه تبلیغاتی خود را افزایش دهید.

به عنوان مثال، در ابتدا ممکن است هدف شما از تبلیغ، افزایش تعداد نصب‌های اپلیکیشن باشد. بنابراین منطقی است که از استراتژی بیدینگ CPI یا پرداخت به ازای هر نصب استفاده کنید. اما اگر جایی در آینده تصمیم داشتید بازده بودجه تبلیغاتی خود را بررسی کنید؛ می‌توانید گزینه ROAS یا میزان بازگشت هزینه تبلیغاتی را انتخاب کنید.

رصد و بهینه کنید

به طور مداوم بر عملکرد کمپین‌های خود نظارت داشته و آن‌ها را بررسی کنید تا از وجود هرگونه ایراد مطلع شوید. بررسی فاکتورهایی مثل تعداد نصب‌های انجام شده و یا هزینه هر نصب می‌تواند به شما کمک کند تا دید کاملی از نحوه کارکرد کمپین‌های تبلیغاتی خود داشته باشید.

از گزینه افزایش تعامل کاربران استفاده کنید

حالا که توانستید مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و آن‌ها را تشویق کنید تا اپلیکیشن شما را نصب کنند؛ وقت آن رسیده است تا کاری کنید تا با محتوای اپ شما هم تعامل داشته باشند. در این مورد گزینه تبلیغاتی افزایش تعامل کاربران در تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

سخن پایانی

تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز یکی از بهترین گزینه‌ها برای افزایش تعداد نصب‌های اپ شما می‌باشد. وجود گزینه‌هایی همچون امکان پرداخت هزینه تبلیغات تنها در صورت نصب شدن اپ و یا معرفی اپلیکیشن به طیف بزرگی از مخاطبان هدف، همگی دلایلی هستند که می‌توانند هر کسی را برای تبلیغ در این شبکه قانع کنند.